Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.

NOVINKY

arr3ELEKTROMOBIL Z ROKU 1899  Elektrické auto z roku 1899   Automobil Egger Lohner Mylord Coupé byl jedním z prvních... arr3Sleva 40% z ceníkových cen FG-forte baterieDo vyprodání letních zásob sleva až 40% z ceníkových cen na Baterie FG-forte pro cyklické (trakční -... arr3Zboží zasíláme také na SlovenskoZákazníci nakupující ze Slovenské Republiky a EU mají možnost zakoupit zboží na firmu bez DPH a mají...

ZBOŽÍ V AKCI

NAŠE CENA 2 770 Kč (108 EUR)
skladem
NAŠE CENA 5 890 Kč (230 EUR)
skladem
NAŠE CENA 30 500 Kč (1 190 EUR)
skladem

KONTAKTY

Battery Charger CZ
Sokolská 422
760 01 ZLÍN
tel: +420 777 324 279
napište nám
www.bch-battery.cz
www.novebaterie.cz

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

NAŠE CENA 1 765 Kč (69 EUR)
skladem
NAŠE CENA 30 500 Kč (1 190 EUR)
skladem

BATERIE INFORMACE » Pb Olověné akumuátory
Olověné akumulátory

Olověné akumulátory

Olověné akumulátory se vyznačují převážně krátkodobým odběrem vysokého proudu. Tato vlastnost je, například, pro startovací baterie vozidla a nezbytná. Pro nízkou spotřebu energie po delší dobu, doporučujeme speciální záložní. trakci nebo solární baterie.Jmenovité napětí článku je 2 V, napětí, nicméně, se liší v závislosti na stavu nabití. Nabíjecí a vybíjecí napětí je v rozsahu 1,75 a 2,4 voltů.

Chcete-li nabít  danou baterii měl by být použit také vhodný nabíječ (nabíječka), aby se zabránilo škodlivému přebíjení a omezilo plynování. Pro olověné akumulátory je vhodný regulátor nabíjení  který poskytuje maximální nabíjecí proud, dokud napětí článku nedosáhne typické hodnotu 2,3 ??až 2,35 voltů, po té se udržuje konstantní napětí.

Olověné akumulátory by se neměly zcela vybibíjet (napětí jednoho článku pod 1,8 V) u trakčních baterií pod 1,7V/článek (blokové baterie jsou uvnitř konstrukčně rozděleny na články po 2V na dané jmenovité napětí baterie. Maximální vybití by nemělo klesnout pod 80% kapacity baterie, to odpovídá měrné hustotě elektrolytu ~ 1,16 g / cm ?. Pod tuto hodnotu, baterie je považována za zcela vybitou a je vhodné ji nabít ihned jakmile je to možné.

 

 

Druhy olověných akumulátorů 

Olověné baterie mohou být vyrobeny jako mokré baterie otevřené a uzavřené s tekutým elektrolytem. Uzavřený bezúdržbový VRLA (ventilem řízených olověných, volně přeloženo jako: Lead-Acid baterie s přetlakovým ventilem).

 

 

Startovací baterie

Olověné baterie určené pro startování nejsou navržené pro hluboké vybití – mají velký počet tenkých elektrod kvůli co největší ploše a tím co největšímu proudu, ale hlubokým vybitím mohou být snadno poškozeny. Opakované hluboké vybití způsobí ztrátu kapacity. Startovací baterie se skladují odpojené a měly by se pravidelně dobíjet podle doporučení výrobce (např. každé 3 měsíce), aby se předešlo sulfataci.

 

Trakční baterie

Speciální cyklické baterie navržené pro hluboké vybití mnohem méně podléhají opotřebení elektrod při vybíjení a nabíjení a používají se tam, kde se baterie pravidelně vybíjejí a nabíjejí – manipulační technika, fotovoltaické systémy, golfové vozíky, elektrické automobily atd. Tyto baterie mají tlusté elektrody, které nejsou schopny dodat tak velký proud, jako startovací baterie, ale vydrží časté a hluboké vybíjení.

 

Staniční baterie

Speciálně vyvinuté baterie sloužící jako trvalý záložní zdroj pro elektrické systémy. Nejčastěji známé systémy pro použití jsou UPS systémy pro zálohování zabezpečovacích zařízení, počítačů, serwerů, vysílačů apod. Baterie se vyznačují schopností trvalého nabíjení aby byly stále připravené k zálohování. Toto je však vykoupeno neschopností cyklického provozu. Baterie tak nelze použít namísto trakčních nebo startovacích baterií. Životnost akumulátorů je dle typu 5-10let u blokových baterií, u stacionárních až 20let (baterie jsou cyklické a slouží i jako zdroj ve fotovoltaice)

 

Charakteristika VRLA baterií jsou:

Články jsou spojeny víky v jeden celek s vyvedením na přetlakový ventil. 
Klasické údržbové olověné baterie nemají bezpečnostní ventil. Konvenční olověné baterie musí být pravidelně v provozu plněny v jednotlivých článcích destilovanou vodou, která se odpařuje při plynováníí a rovněž upravuje koncentraci kyseliny. To není u baterií VRLA možné a ani nutné. Baterie VRLA jsou hermeticky uzavřené baterie.

V případě kdy je třeba zabránit tomu, že baterie je nabíjená po dlouhou dobu příliš vysokým napětím a vzniká vysoká hodnota tlaku plynu uvnitř baterie, začnou pojistným ventilem unikat z prostoru baterie ven. Při tomto nedochází k úniku par, ty jsou recyklačními víky vraceny zpět do prostoru baterie.

 

Cykly a životnost Pb baterií

Olověný akumulátor má omezení, které spočívá v tom, že když je delší dobu – řádově dny – ponechán v nedostatečně nabitém (případně vybitém) stavu, tak na jeho elektrodáchdochází k tzv. sulfataci, která výrazně snižuje jeho kapacitu. Proto poté, co je olověný akumulátor používán, je potřeba ho brzy dobít. Sulfatací rozumíme postupný vznik krystalického síranu olovnatého přeměnou z amorfního síranu, který vznikl na elektrodách při vybíjení. Zmíněný pokles kapacity v důsledku sulfatace je způsoben tím, že na rozdíl od původního amorfního síranu, se vzniklé krystaly zúčastňují přeměn aktivní hmoty elektrod jen ve velmi omezené míře. Kapacitu sulfatací zasaženého akumulátoru je ve větší nebo menší míře možné obnovit postupem zvaným desulfatace. Ta spočívá v upraveném nabíjení (např. pomocí krátkých pulzů většího proudu), které převádí krystalický síran zpět na aktivní hmoty elektrod. Funkcí desulfatace jsou vybaveny některé "inteligentní" nabíječky olověných akumulátorů.

 

1. Akumulátory s kapalným elektrolytem 

Olověný akumulátor je sekundární galvanický článek s elektrodami na bázi olova, jehož elektrolytem je kyselina sírová.Hlavní výhodou olověných akumulátorů je schopnost dodávat vysoké rázové proudy. Tato vlastnosti, spolu s jejich nízkou cenu, je atraktivní např. pro startování automobilu. Vyrábějí se v kapacitách řádově od 1 do 10 000 Ah.

Elektrolytem v olověných akumulátorech je vodou zředěná kyselina sírová (H2SO4) o koncentraci přibližně 35% obj. u plně nabitého akumulátoru. Tento roztok může být z technických důvodů nasáknutý do vaty ze skelných vláken (AGM) nebo ztužený do formy gelu.

Vybíjením se aktivní hmota záporné i kladné elektrody přeměňuje na síran olovnatý (PbSO4) a elektrolyt je ochuzován o kyselinu sírovou a obohacován o vodu. Při vybíjení tedy klesá koncentrace elektrolytu a naopak při nabíjení jeho koncentrace roste.

 

 

2. Gelový akumulátor (GEL)

Gel - akumulator, i gel baterie, je konstrukce olověné baterie, která má elektrolyt -  kyselinu sírovou ve formě gelu. Tento typ baterií je zcela uzavřen, a proto není možné doplnit vodu. Tento typ je také známý jako SLA (Sealed Lead Acid) baterie.

Vnitřní odpor gelových akumulátorů olověných kyselinových je vyšší než u srovnatelných neuzavřených olověných akumulátorů. Jsou proto méně schopné poskytovat vysoké proudy při odběru, jaké  jsou vyžadovány v aplikacích jako jsou startovací baterie. Vynikající vlastnosti si vak uchovává při odběru malých proudů po delší čas vybíjení a hodí se pro solární aplikace, elektro-pohony a záložní systémy. 

 

 

3. Absorbent Glass Mat (AGM)

AGM je nejnovější konstrukce olověné baterie, ve které je elektrolyt obsažený v rouně skelných vláknech. Tato pokročilá technologie byla vyvinuta, aby splňovala nejvyšší bezpečnost, maximální účinnost a extrémně delší životnost než u jiných stávajících typů baterií. AGM materiál má velmi nízký elektrický vnitřní odpor, přičemž si zachovává vyšší energetickou účinnost, stejně jako u mokré nebo gelové baterie.

Baterie  se můžou vybíjet vysokými proudy, jako je tomu u otevřené verze mokré baterie. Proto jsou často používány jako startovací baterie do vozidel a lodí (bez úniku kyseliny při převrácení nebo překlopení).

Kromě toho, AGM, ale jsou také vhodné pro aplikace s nízkou spotřebou energie odebíranou po dlouhou dobu s mnoha cykly nabití a vybití. Je však třeba také poznamenat, že ani AGM baterie není vhodné hluboce vybíjet, protože toto vede k zkrácení životnosti baterie. Proto se hlubokému vybíjení vyvarujte.